Tuesday, July 31, 2007

SMART TUNNEL.......memang smart ke terowong itu??
.
SMART tunnel.......adakah nama nya segah fungsinye. Aku rasa bukan aku seorang sahaja yang keliru tapi aku rasa seluruh warga kota telah terkeliru. mengapa keliru?? Sebab belum dapat jawapan yang pasti apakah sebenarnya terowong yang dikatakan smart itu.
.
Aku tahulah serba sedikit perjalanan projek ini dan aku pernah bersama sama duduk menikmati tayangan video proposalnya di peringkat awal. memang canggil dan tercanggih di dunia. Tapi apakah tujuan sebenar untuk mebina terowong smart ini aku pun kurang pasti Tapi awam sedia maklum bahawa pembinaannya mempunyai dua tujuan iaitu:
1. memastikan perjalanan trafik dari Jalan Tun Razak ke Sungai Besi adalah lancar dan
2. memastikan bahawa tiada lagi berlaku banjir di bandaraya Kuala Lumpur yang kita cintai.
.
Sebelum aku mengulas sedikit lagi, kita juga sedia maklum banjir di Kuala Lumpur sudah sinonim bagi penduduk kota, berpunca dari limpahan air dari Sungai Gombak dan Sungai Kelang yang tak dapat lagi menampung aliran air dari hutan batu Kuala Lumpur. Maka terciptalah projek ini. Tapi ada satu lagi pakej B iaitu untuk melencongkan aliran air ke kolam tadahan dari Sungai Gombak dan Sungai Keroh. Aku rasa setiap kali hari hujan warga kota akan panic dan bergegas untuk pulang kerumah. Jadi keputusannya setiap kali hari hujan Kuala Lumpur akan jam. Nak balik atau nak tunggu hingga hujan reda 50-50. Sebab akibat yang serupa yang mungkin di terima.
.
baru baru ini ( aku dah lupa bila tarikhnya) berlaku banjir yang dasyat di Kuala Lumpur. Banyak harta benda rosak dan kereta di tenggelami air. Apa lagi semua pihak menuding jari ke pada terowong yang di katakan smart ini. Rupa rupanya tidak smart yang di jangkakan.
.
Terus aku mendail kawan aku untuk mengetahui apakah masalah sebenar. Rupa rupanya terowong jalan sahaja siap tapi kolam tadahan masih lagi belum siap. Jadi bermaksud terusan banjir tersebut masih di dalam pembinaan tetapi jalan sudah siap untuk membalun duit rakyat.Hhhhhhh......kesian rakyat. Apa boleh buat terima ajelah. Yang lawaknye semua orang mnuding jari pada Samy Vellu atau JKR. Tak pasal pasal si Samy tu kena maki hamun. Rupa rupanya projek ini di bawah pantauan JPS.....hahahahaha. Memang Samy patut jadi kambing hitam sebab dia dah memang hitan dan muka pun macam kambing. Cuma janggut saje belum ade. kalau ada janggut sudah sah jadi bapa kambing.
.
So aku rasa elok sajalah kita rakyat marhaen ni boikot terowong yang tak smart mana pun. Biar saja dia jadi gajah putih. kalau bayar pada benda tak berfungsi nampak macam orang bodoh. Jadilah macam Pak Kaduk.
.

No comments: